Indiska öppettider

Indiska information

Indiska är en klädaffär som inte bara säljer kläder utan även inredning, träningsgrejer och accessoarer. Här kan du hitta allt från julpynt till yogamattor. Indiska magasinet riktar in sig på en stil med inspiration från Indien. Butiken är svenskt och familjeägt men har öppnat upp i både Sverige, Norge, Finland och Island. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

Indiska har blivit mycket populärt bland sina kunder. Främst på grund av sina låga priser och sitt breda utbud. Butikernas öppettider är i de flesta fall 09.00-20.00. Indiska öppettid kan komma att ändras beroende på stad och köpcentrum. Populariteten visar sig i omsättningssiffrorna. Indiska omsätter runt 780 miljoner svenska kronor per år.

Företagets historia börjar i Sverige. Det grundades år 1901. Mathilda Hamilton öppnade den första butiken Indiska Utställningen på Regeringsgatan i Stockholm. Försäljningen gick över förväntan och växte till en rikstäckande butikskedja. Kedjan togs sedan över under 1950-talet av Åke Thambert. Här bytte man namn på kedjan till Indiska Magasinet. Efter ett antal år, år 2006, lämnades Indiska Magasinet över till Åke Thamberts dotter Sofie Gunolf. Hon blev den verkställande direktören. Därefter har Indiska hunnit med saker som att öppna upp butiker i Norden samt starta en webbutik där de levererar sina varor till kunder inom hela EU. De har hunnit genomföra fler designsamarbeten med offentliga personer. Den senaste var den svenska artisten och låtskrivaren Miss Li. Kollektionen blev mycket populär.

I Indiskas sortiment finner du mode, inredning och mycket annat. Allt är designat i Sverige av människor och älskar och inspireras av Indien. Företaget jobbar ständigt mot att designa utifrån en tolkning av Indiens mode, kultur och hantverk. Utifrån tolkningen skapar Indiska sin egen stil på sina produkter, något som kommit att kallas för Bohemian Modern stil. Deras klänningar, blusar och badkläder har blivit extra populära under sommartider eftersom stilen Bohemian Modern passar utmärkt till dessa typer av plagg.

Indiska är medvetna om sin miljöpåverkan. De har sedan start arbetat med etiska frågor och lägger stor vikt vid hållbar utveckling. Indiska har en vision som säger att företaget, i den mån de kan, ska skapa möjligheter som leder till långsiktiga förändringar. Målet är att leda och verka som ett föredöme för branschen mot den rådande industrin. Indiska har främst ett ansvar för sin produktion och för det land och de människor som har med detta att göra. Företagets existens vilar på kärleken till landet Indien. Indiska tror på en hållbar framtid för så många det bara går. Klädbutiken riktar stort fokus på hälsa, vatten, miljö, rättvis handel, rättvisa samarbeten och utbildningar.

Indiska har ett löfte att alltid finnas där för samhället, människor och länder även i tider där det av skilda anledningar går mindre bra. Detta är en pågående resa som för ett bra tag sedan hade en början, men den har enligt Indiska inte något slut. Miljö- och etikarbetet som företaget har hjälper dem att locka, fånga in och behålla kunder. Hårt arbete lönar sig och det märks inte minst på Indiskas utveckling och ökade vinstsiffror.

Sammanfattat kan det sägas att Indiska är en klädkedja som tänker på det mesta. De sätter samhället, kunder och miljön i fokus. Gedigna insatser sker när det gäller anpassning efter miljöpåverkan och efterfrågan. Butiken planerar att öppna fler butiker och bättra sig på punkter så som läge och öppettider.