Se till att ditt företag syns när kunden är som mest köpbenägen.
Apoteket är det enda statsägda företaget inom läkemedelsverksamheten. Det var innan monopol på läkemedel men upphörde 2009 vilket öppnade upp marknaden för andra aktörer. Apoteket AB bildades 1970 (då kallat Apoteksbolaget AB) och har sedan start haft fokus på extra hög kvalité.
Sedan monopolet släpptes såldes 615 av 945 apotek, varav många gått i konkurs pga. konkurrens om lägsta pris. Det är dock fortfarande Sveriges största apotekskedja och har på senare tid ändrat fokus till högre kvalité och kvalitetskontroller istället för bästa pris.
Apoteket har ca 33 miljoner kundmöten på deras apotek årligen, med hela 3500 medarbetare från 83 olika länder. Apoteket finns på Sveriges samtliga sjukhus och vårdcentraler.
År 2012 etablerade Apoteket varumärket Apofri för receptfria läkemedel - som är deras egna varumärke med interna kvalitetskontroller.
Apotekets kvalitetskontroll består av 6 olika kontroller. Det första är behovsanalys - för att se till att produkten faktiskt gör nytta för personer, vilket tar bort många “verkningslösa” produkter. Alla leverantörer måste följa upp till stränga krav på kvalitet, miljö och etiskt ansvar. Den tredje kontrollen är funktion av produkten - att den faktiskt fungerar som den ska. Apoteket är noga om att effekterna är betydliga. Andra punkter är skonsamhet, miljö och kompetens hos personal.
Något som Apoteket oftast hyllas för är Apoteket öppettider. Med tider som 07-20 på vardagar gör det lätt för kunder att handla både innan och efter arbetstider. Apoteket har mest kunder i lokalerna vid lunchtid samt strax efter 17:00 på vardagar.