Se till att ditt företag syns när kunden är som mest köpbenägen.
H&M är Sveriges mest populära klädbutik som grundades i Västerås. HM säljer både dam, herr och barnkläder - men började med enbart damkläder, med start 1947. Företaget hette då Hennes, och startades av Erling Persson. Drygt 20 år efter start så köpte Hennes företaget Mauritz Widforss Handels AB, som då sålde herrkläder - därav namnet Hennes & Mauritz (förkortat H&M eller HM).
Sedan Hennes och Mauritz slogs ihop blev företaget en otrolig succé. Med affärsidén “mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt” har det lyckats bli ledande inom klädmarknaden, med över 4000 butiker och 160.000 anställda - övervägande mycket större än konkurrenter såsom Zara och Gap. Det tog inte lång tid innan H&M expanderade till andra länder såsom Belgien, Finland och Frankrike.
H&M är också ledande inom senaste teknik och försäljningsmetoder. De var den första nordiska klädkedjan som började med internetförsäljning - där första produkten köptes online år 1998. Strax därefter öppnades den första HM-butiken utanför Europa, mitt i New York USA.
HM:s framgångskoncept har varit låga priser med bra kvalité, bra lokalplacering samt generösa öppettider för kunder. En annan lyckad metod för HM har varit att inte placera sig i stora gallerior - just för att HMs varumärke och utbud är såpass starkt så att kunder drar sig till HM utan att ha “vägarna förbi”, vilket maximerar köp från kunder samtidigt som lokalhyra blir billigare. Efter 60 år i branschen så har de utformat ett koncept som fungerar globalt i samtliga 64 länder som HM finns i.
H&M har även misslyckats med vissa projekt - såsom postorderföretaget Rowells som köptes 1980. Andra mindre projekt var lågpriskedjan Galne Gunnar som riktade in sig på lågprisprodukter som inte passade in i sortimentet HM erbjuder. År 2000 gav man upp och omvandlade samtliga 14 butiker till renodlade H&M-butiker, vilket gav rum för dåvarande konkurrenten Ö&B, som idag är ledande för lågprisprodukter i Sverige.
H&M testar ständigt nya projekt och koncept, exempelvis en ny butikskedja år 2007 - COS - med samma koncept som nuvarande H&M men med ett högre prissegment, just för att locka en ny kundgrupp samt ta bort stämpeln att H&M enbart säljer billigare varor, oftast med sämre kvalité än högprisprodukter.
Vi har öppettider för samtliga HM-butiker i landet, och uppdaterar ständigt H&M öppettider för att du som kund ska kunna hitta öppettider så enkelt som möjligt.