Se till att ditt företag syns när kunden är som mest köpbenägen.
Lidl är en livsmedelskedja med ursprung Tyskland. Det är förmodligen den mest kända lågpriskedjan som finns i Sverige - med ett väldigt brett utbud och konkurrenskraftiga priser. Det finns över 10.000 butiker världen över (där de flesta finns i Tyskland), vilket gör Lidl till en jätte i marknaden och större än svenska motsvarigheterna Ica, Hemköp och Coop.
Lidl ägs av stiftelsen Lidl Stiftung (svenska: Lidl Stiftelse) och är grundat av Dieter Schwarz år 1773, i staden Ludwigshafen. Familjen Schwarz äger även en annan livsmedelskedja, Kaufland, men är inte i närheten av Lidl’s storlek.
Lidl finns i över 27 länder och har en årlig omsättning på över 500 miljarder svenska kronor. Med över 180.000 anställda, och drygt 10.000 butiker samt generösa öppettider blir Lidl ett självklart val för tusentals svenskar dagligen. Mottot för kedjan är “ist billig” (svensk översättning “är billigt”), vilket är tydligt på Lidl’s priser.
Lidl har ofta fått kritik för kvalitén på sina produkter, med tanke på de låga priserna. År 2013 gjorde då Lidl en marknadsföringskampanj, och öppnade restaurangen DILL i Stockholm. Restaurangen fick toppbetyg av kritiker och blev en otrolig succé - och chockade hela Sverige när det framkom att alla råvaror var från Lidl. Året därefter ökade omsättningen markant vilket är ett kvitto på att det var en väldigt lyckad marknadsföringskampanj.
Lidl var även den första livsmedelskedjan i Sverige som började med Fairtrade-produkter, vilket idag är en standard för butiker. Trots alla Lidls utmärkelser och låga priser är marknadsandelen enbart 4%, vilket är i underkant av konkurrenter. Det tros vara på grund av dålig tillgänglighet för butikerna.
Företaget ändrade nyligen sina öppettider för att underlätta för sina kunder - och har nu öppet till 20.00 på vardagar istället för tidigare 18.00. Generösa öppettider är en ytterst viktig faktor för kunder, speciellt då de flesta butiker ej ligger inom gångdistans.