Se till att ditt företag syns när kunden är som mest köpbenägen.
Vin, öl, vodka, tequila... många är de alkoholhaltiga drycker som säljs på Systembolaget. Här säljs de drycker som har högre alkoholhalt än folköl, då dessa enligt lag bara får säljas av Systembolaget (då de har detaljhandelsmonopol och därmed är enda butiken som får sälja sådana varor) i syfte att begränsa alkoholkonsumtion. Systembolaget existerar som ett resultat av svensk alkoholpolitik, mot bakgrund av de enorm summor som alkoholens baksida kostar det svenska samhället varje år. Därför har staten gett Systembolaget ensamrätt att sälja starkare typer av alkoholhaltiga drycker. Resonemanget är att alkoholkonsumtionen skulle vara 30 procent högre om dessa drycker fanns tillgängliga i livsmedelsaffärer.
Ur ett globalt perspektiv är statligt alkoholmonopol väldigt unikt och finns enbart i 14 länder samt vissa delstater i USA. Enligt World Health Organization är detta karakteriserande för nordiska länder (förutom Danmark), Kanada, några mellan- och östeuropeiska länder samt delvis USA.
I butiken får du hjälp av kunnig personal att välja rätt dryck för rätt tillfälle, utefter det stora sortiment som finns. Vid behov får du även hjälp med kunskap om alkohol och risker.
Att sälja är dock inte allt, för Systembolaget, då ansvar präglar företagets sätt att arbeta. Detta sker på olika sätt, exempelvis att ingen kundklubb eller poängsystem finns. Kunder uppmuntras aldrig köpa mer än vad de tänkt och inga erbjudanden i stil med exempelvis "tag 3 betala för 2" förekommer.
Den som kollar på Systembolagets öppettider ser att det inte rör sig om generösa tider, då de stänger tidigt på lördagar och håller stängt under söndagen. Även detta är ett tecken på Systembolagets strävan att hålla konsumtionen på rimliga nivåer och undvika exempelvis spontanköp.
Vidare åtgärder för begränsad konsumtion är höga skatter (därav höga priser) samt reglerad marknadsföring av alkohol.
Beslut som Systembolaget fattar om sin verksamhet är baserade på tre frågeställningar. Den ena är hur alkoholkonsumtion skulle påverkas, den andra är hur kunder skulle påverkas och den tredje är om de är tvungna att göra det. Av denna anledning säljs exempelvis inte nedkyld dryck, då det anses skulle bidra till ökad och mer spontan konsumtion.
Utöver ansvar har Systembolaget även ett samhällsuppdrag att informera om riskerna med alkohol, vilket Systembolaget gör i egen regi, samarbetandes med andra parter eller genom sitt dotterbolag IQ som har målet att ge en smartare syn på alkohol. Vidare deltar företaget även i förebyggande insatser, b.la genom att ge information till föräldrar för att stå emot argument för inköp till barn och samarbeta med polisen mot langning.
Systembolaget bidrar även till alkoholforskning, där inriktningarna samhälls- och folkhälsovetenskap prioriteras. Ett sätt är det 30-tal studier som i nuläget finansieras av Systembolagets Alkoholforskningsråd, fristående från Systembolaget själva och bestående av elva ledamöter. Av dessa är 7 personer experter inom området, 4 personer representerar allmänna samhällsintressen. Vad för forskning som finansieras förklaras under dels en årlig alkoholforskningskonferens samt kunskapsseminarier som hålls runtom i landet.