Det svenska sättet att sälja alkohol

Alkohol Systembolaget

Sverige är ett av de få länder där ett enda företag har monopol på alkoholförsäljningen och detta är en av de första sakerna som många märker när de kommer hit. Många finner detta system dumt och onödigt men man an inte undgå att märka fördelarna. Enligt nya rapporter skulle avskaffande av alkoholmonopolen leda till ytterligare 29 000 fall av misshandel per år. Man har räknat ut att vi skulle dricka 30% mer om alkohol fick säljas i butiker istället. Men varför har det blivit såhär i Sverige när så många andra länder har fri försäljning? För att förstå det måste vi kolla bakåt.

Historien om Systembolaget:

Systembolaget bildades 1955 men för att verkligen förstå varför Systembolaget skapades måste vi kolla mycket längre bakåt i tiden. Vi ska ta en titt på 1400-talet. Det var nu som brännvinet kom till Sverige för första gången och det var fullt tillåtet med hembränt. Sedan hände det inte så mycket under väldigt lång tid. Det var först på 1800-talet som saker och ting började hända igen. Man förbjöd hembränning och vissa städer som Falun införde ett monopol på alkohol för att förhindra att gruvarbetarna drack sig fulla. Sedan började andra orter att göra samma sak. Efter ett tag så fanns det i princip någon form av monopol av alkoholen i alla Sveriges landskap. 1917 infördes sedan något som kallades för motboken. Denna ransonerade hur mycket alkohol en person fick köpa och utan denna bok så fick man inte handla. Vilken samhällsklass du tillhörde bestämde hur mycket du fick handla och kvinnorna fick knappt köpa någon alkohol över huvud taget. Sedan hände något stort i Sverige. Man höll i en folkomröstning för om man skulle införa totalförbud mot alkohol eller inte. Nej-sidan vann fast det var en liten marginal. Det var nu som folk började höja rösten på riktigt. Man ville ha bort Motboken. Staten gick med på detta. Motboken försvann och alla de lokala monopolen på alkohol slogs ihop till ett enda. Systembolaget. Staten styrde nu hela alkoholförsäljningen och efter några år höjdes skatten rejält för att minska alkoholkonsumtionen. Detta fungerade men man var inte klara än. Folk drack för mycket brännvin tyckte man och man införde därför en stor kampanj för att stoppa detta.

Olika kampanjer:

Genom årets lopp har systembolaget haft många olika kampanjer för att anpassa vår alkoholkonsumtion. En av de första var för att få oss att välja vin istället för brännvin.

 Vin Alkohol

Operation vin:

Denna kampanj gick ut på att få oss att välja bort brännvin och istället dricka vin till måltiderna. För att lyckas ändra våra vanor så chockhöjer man priserna på sprit och inför
vinkataloger för att slå håll på myten om att det är komplicerat att dricka vin. Man kallade till presskonferens där reportrarna möttes av vinlistor och liknande. Det var också ungefär nu som allt fler svenskar började åka på charterresor till medelhavet och därmed började upptäcka denna nya dryck. Denna kampanj ledde till att spritförsäljningen i Sverige minskade otroligt och var snart nere på 44 miljoner liter om året. Sedan 1966 så var spritförsäljningen nere på 34,3 l miljoner liter. Detta visar att kampanjen verkligen fungerade och att vinet blev snabbt populärare än brännvinet. Men självklart var de inte nöjda med det. Nu blev det dags för andra kampanjer.

Spola kröken:

Denna kampanj startade 1971 när systembolagets marknadsdirektör James Engman hade fått i uppdrag att ta fram en ny slogan. Detta skulle man använda för ett samarbete med försvaret och idrotten. Meningen med kampanjen var att minska den svenska alkoholkonsumtionen. Man ville få människor att dricka lite mindre och därmed må bättre. Efter bara några år visade siffrorna att nio av tio svenskar hade sett kampanjen och efter 17 år så spolade man till sist spola kröken. Den hade fyllt sitt behov och det var nu dags att testa något nytt.

Under årens gång har systembolaget haft många slogans men dess uppdrag har varit detsamma. Det är samma uppdrag som driver dem än idag och som kommer fortsätta att driva dem även i framtiden. Men vad är egentligen detta uppdrag?

Uppdraget:

Systembolagets uppdrag är att sälja alkohol utan vinstintresse. Detta gör dem unika bland företag eftersom alla andra är ute efter samma sak; att tjäna pengar. Anledningen till att systembolaget gör detta är för att alkohol inte är en vanlig vara. Alkohol kan skada både direkt och indirekt. Systembolaget finns för att unga inte ska skadas av alkoholen. Man ska minska alkoholrelaterat våld och misshandel så att inga barn ska behöva fara illa för att en förälder dricker för mycket. Detta är det enda syftet med systembolaget och det är detta uppdrag som de kommer fortsätta att följa en lång tid framöver. De kommer ständigt att jobba mot att vi ska dricka mindre alkohol och enligt mig är det bra. Jag ser verkligen inga fördelar med alkohol och finner därför systembolaget extremt bra.

Vi har kollat bakåt på 1400-talet och systembolagets begynnelse. Det är nu dags att istället kolla framåt. Hur kommer systembolaget att se ut i framtiden? Kommer det finnas kvar och kommer dess uppdrag ha förändrats? Låt oss kolla på det.

Framtiden:

För att kunna överleva i framtiden så satsar många företag på nya uppfinningar. De använder nätet mer och mer och använder saker som hemleverans. Systembolaget har nu börjat testa hemleverans men det gör det inte på det traditionella sättet. Du måste vara hemma och ta emot varorna och du måste alltid visa legitimation. Många andra företag skulle bara lämna produkterna i brevlådan eller utanför dörren för at det ska vara så enkelt som möjligt för kunden men systembolaget arbetar inte på det sättet. De satsar inte en massa på enkelhet och teknik. De vill sälja alkohol utan ett vinstintresse. Andra företag som vägrar att satsa på tekniken skulle säkerligen gå i konkurs men systembolaget har inga konkurrenter. Vill man ha alkohol är det där som man måste handla. Deras intresse är inte att sälja så mycket som möjligt; det är egentligen att sälja så lite som möjligt. Andra företag skulle tex aldrig ha kört med en slogan som spola kröken. Det skulle få motsatt effekt mot vad de vill uppnå. Därför är systembolaget helt unikt och därför tror jag inte att det kommer utvecklas särskilt mycket. De behöver inte för att de inte har några konkurrenter. Varför ändra på ett system som fungerar?

Men bara för att de inte satsar särskilt mycket på nya tekniska lösningar som ska göra det lättare att få tag på alkohol satsar de ändå på framtiden. Det gör dem genom att satsa på ekologiska produkter som ska leda till en grönare värld.

 

Ekologiskt på systembolaget:

Sedan 2013 har systembolaget satsat mer och mer på ekologiska produkter i deras sortiment. Deras tanke är att du ska kunna välja en ekoprodukt oavsett smak eller inkomst. Deras mål är i nuläget att 2020 ska 10% av det dem säljer vara ekologiskt. Målet kanske verkar ambitiöst men det nåddes faktiskt redan 2016. Nu ligger den siffran på 12,6%. Den största ekologiska produkten de säljer är vin vilket kanske beror på operation vin.

Att systembolaget har monopol har påverkat dem väldigt mycket. En av sakerna som har påverkats mest är deras öppettider.

Öppettider:

Systembolagets öppettider har påverkats väldigt mycket av att de inte har ett vinstintresse. Affärer som vill sälja mera har långa öppettider och ofta öppet på söndagar och andra röda dagar. Det har inte systembolaget. De öppnar inte förens klockan tio och stänger redan klockan sju. På lördagarna har de ännu sämre öppettider då de bara har öppet till klockan tre. På söndagar har de inte öppet alls. Detta kan jämföras med affärer som Ica maxi som har öppet från 07–22 alla dagar i veckan. Anledningen till detta tror jag beror på att Ica måste konkurrera med butiker som Willys och City gross medans systembolaget har monopol på sin försäljning. Så systembolagets öppettider är dåliga men det har en anledning. De vill inte att det ska vara för enkelt att köpa alkohol och de har därför inte ständigt öppet. Detta monopol har också påverkat butikens priser.

Priserna:

Inom de flesta marknader används något som kallas för marknadsekonomi. Det betyder att priset ändras efter utbud och efterfråga. Marknaden sätter priserna vilket gör ändringarna naturliga. Detta är dock inte vad systembolaget använder. De använder något som kallas för planekonomi. Det betyder att fasta priser sätts. Dessa ändras sedan inte oavsett vad utbud och efterfråga säger. Eftersom systembolaget har monopol så funkar det men i vanliga butiker så funkar det sällan bra. Många länder har försökt att införa plan ekonomi men ingen har lyckats på ett bra sätt.

Vad händer om monopolet tas bort?

På senare tid har allt fler börjat prata om att ta bort systembolagets monopol och ge vem som helst tillåtet att sälja alkohol. Speciellt efter att Sverige gick med i EU pratade man om det egentligen var tillåtet för oss att ha kvar systembolaget. Vi fick ha kvar det men rösterna tystnade inte. Det är främst de andra matbutikerna som vill ha bort det för att kunna få sälja alkohol. För att motverka detta har systembolaget tagit fram fakta på vad som skulle hända. Siffrorna är inte vackra.

  • 29 000 fall till av misshandel.
  • Ytterligare 1400 alkoholrelaterade dödsfall.
  • 8000 mer fyllkörningar

Man har räknat ut att folkhälsan är det som skulle lida mest. Men nu tänker du kanske: Men jag dricker ansvarsfullt och skulle aldrig köra full. Det gör du säkert men gör din granne det? Eller tidningsbudet? Din frisör? Om det bara vore den som drack som råkade illa ut så skulle det inte vara särskilt farligt men forskning visar att det oftast är dem i personens närhet som råkar värst ut. Det oskyldiga barnet med en förälder som dricker lite för mycket. Den gamla damen som blev påkörd av han som druckit. Det är sällan den som dricker som råkar värst ut och det är det som gör alkohol så hemskt. Effekterna av alkohol är fasanfulla och det är därför systembolaget skapades. För att se till att fler barn skulle få växa upp utan en förälder som blir aggressiv. Som ska få växa upp utan alkohol. Om man släppte alkohol fritt skulle man nämligen sälja 200% mer. Det är en katastrof för folkhälsan och för alla dem i närheten av dem som dricker. Dessutom skulle det vara en katastrof för alla dem som kämpar med alkolism. Det ör mycket lättare att strunta i alkoholen om den bara säljs på systembolaget. Om spriten fanns att köpa i alla vanliga butiker skulle den vara nästan omöjlig att undvika och många fler skulle då köpa den. Men även om du inte bryr dig om något av detta bryr sig väll alla om pengar? Vad skattepengarna ska gå till är en av de största faktorerna i riksdagsvalen så det är uppenbart att folk bryr sig om vad regeringen använder deras skattepengar till. Vad skulle du säga om jag sa att den totala kostnaden för alkohol är
49 000 000 000 kr per år. 49 miljarder. En summa som är så stor att den knappt går att föreställa sig. Tänk vad man skulle kunna lägga dessa pengar på istället. Sjukvård, polis, skola. Alla dessa grupper skulle behöva pengarna men alkoholen tar dem istället. Släppte vi alkoholen fri skulle denna siffra bara öka.

Systembolaget har en lång historia och det har fyllt sitt syfte. Ska vi låta det fortsätta med sitt uppdrag eller ska vi lägga ner det? Ska vi lägga ner det eller fortsätta rädda liv? Ska vi låta barn fara illa eller ska vi göra något istället? Siffror ljuger inte. Med sitt monopol och ogenerösa öppettider fyller systembolaget sitt syfte och det gör det på ett bra sätt. Därför anser jag att systembolaget borde fortsätta leva. Leva och fortsätta att sprida sina idéer om en sundare livsstil även i framtiden.

Publicerades 2018-05-22

Öppettider.nu's målsättning är att göra alla Sveriges butiker, bensinstationer och myndigheters öppettider tillgängliga för alla på ett enkelt och smidigt sätt.